Singigi

In Lombok worden we opgewacht door de neef van de vriend van de buurman van de kok van ons Hotel (ja, ja, het is een grote familie business). Voordat we een Hotel gaan zoeken maken we eerst een excursie naar de Rinjani Vulkaan.

Ook hier op Lombok is de landbouw nog allemaal handenwerk (en ossenwerk)

Families oogsten de Pinda’s op de velden (ze worden betaald met een gedeelte van de opbrengst van de oogst)

Alle kokosnoten op een stokje

Een Sasak dorp (de oorspronkelijk bewoners van Lombok)

Deze man draait de te drogen tabak

We bezoeken in het noorden van de Rinjani Vulkaan enkele mooie watervallen, na een lunch met uitzicht op de waterval en rijstvelden, gaan we op pad. Al hoewel we zelf naar de waterval willen lopen, zijn we verplicht een gids te nemen.

Na 20 minuten lopen over het pad komen we bij de 1e waterval.

De 2e waterval hadden we toch niet zonder gids kunnen vinden, we lopen door het regenwoud (waar we ook nog apen zien) en lopen een paar keer door het stromende water tot dat we de mooie waterval zien..

We zijn de enige bij deze waterval, en besluiten een frisse duik te nemen. Het water is erg koud, maar wel leuk om onder de 80 meter hoge waterval te douchen (je moet er niet aandenken dat er een kokosnoot met het water naar beneden komt)

Het water wordt ook gebruikt als drinkwater en voor de bevloeiing van de rijstvelden, hiervoor zijn irrigatie kanalen aangelegd.

Door deze irrigatie kanalen (die gedeeltelijk door de berg lopen) lopen we weer terug naar de auto.

Nu gaan we op weg naar een Hotel aan de kustplaats Singigi. Onderweg rijden we langs een steen/beton fabriek, waar met de hand de stenen op maat worden gesorteerd (wat 2000 rp = 16 cent per zak oplevert)

Uitzicht vanaf Lombok op de 3 Gili-Island

Dag-22

In Singigi verblijven we in Hotel Puri Bunga dat door een Nederlandse eigenaar wordt gerunt.

De huisjes zijn tegen de heuvel gebouwd en we hebben een mooi uitzicht op Singigi Beach

Traditionele huisjes, leuk ingericht, alleen een beetje kleine voordeurtjes

En een lekker zwembad

Het is zondag (rustdag), en dat is te merken op het strand dat gezellig vol maar niet van de toeristen. Je kan merken dat het een toeristische badplaats is, veel volhardende verkopers (vooral van Horloges, raar dat er niemand op het idee komt om parasols te verhuren, dat hadden we wel kunnen gebruiken.

Michael en Robin huren een kano om van de Golven te surfen (verder op bij het Koraal rif)

Dag-23

Laatste dag Lombok, nog even uitrusten en genieten voordat morgen de terugreis begint. We komen er achter dat een potje tennis bij deze temperaturen overdag geen goed plan is.

Als afsluiting nog even een lekkere Indische maaltijd.