Jakarta

Dag-24

Vandaag vliegen we naar Jakarta omdat daar vanavond ons vliegveld naar huis vertrekt. We hebben dus nog een hele dag om Jakarta te bekijken

’s Morgens vroeg op (4 uur), want ons vliegtuig vertrekt naar Jakarta vertrekt om 06:10 vanaf Mataram (hoofdstad van Lombok). Het is ontzettend druk bij het vliegveld, en zijn bang onze vlucht te missen). Maar onze gids die ons bij het vliegveld opwacht heeft de tickets al voor ons gehaald, en krijgt het voor elkaar dat we nergens hoeven te wachten en als 1e in het vliegtuig zitten (wat een luxe, maar je geneer je wel op sommige momenten, om zo behandelt te worden).

De drukte op het vliegveld komt omdat er vandaag veel moslims naar Mekka reizen en door de familie worden uitgezwaaid

Als we boven Java vliegen zien we weer de rokende Semuri Vulkaan van 12 dagen geleden

Vanaf het vliegveld nemen we de taxi (bleu-bird zoals de Lonely Planet adviseert) naar de Wijk Batavia. We zien veel wat herinnert aan de Nederlandse VOC tijd. We bezoeken het Jakarta Museum (voormalig stadhuis van Batavia), en komen lopend naar de haven langs de Hollandse Brug. Het stinkt echter enorm het water in dit kanaal stinkt als een open riool.

Jakarta met z’n 12 miljoen inwoners is ontzettend druk en overbevolkt (niet alleen qua inwoners maar ook qua verkeer). Het vinden van de haven (met z’n beroemde oude vracht boten) valt niet mee. We komen tenslotte in een sloppenwijk, waar de mensen letterlijk op en in elkaar wonen in bouwvallige huisjes (indrukwekkend en bedroevend) met ondanks dat altijd zeer vriendelijke inwoners

Eindelijk hebben we de haven gevonden. We worden uitgenodigd een rondvaart door de haven te maken, maar omdat het water hier echt stinkt houden we het maar bij uitzicht vanaf de kade.

Omdat we genoeg hebben gezien laten we ons met de taxi afzetten bij een “Mega-Mall”. Jakarta heeft een groot aantal overdekte winkelcentra. Deze centra zijn relatief duur en daardoor ontoegankelijk voor veel inwoners van Jakarta. Na nog wat laatste inkopen te hebben gedaan (Robin koopt nog een ring) vertrekken we aan het eind van de middag weer richting vliegveld.