Bromo

Vandaag staat de langste etappe (over de weg) op het Programma. We reizen vandaag van Yogjakarta naar de Bromo een afstand van ruin 500 km. Onderweg komen we weer veel bijzondere weggebruikers tegen, waar we na 11 dagen wel aan gewent zijn, maar we blijven ons verbazen over wat ze allemaal met de motor vervoeren.

- Vader en Zoon (let op het handje op de rug)

- Met de hele familie op de motor is geen uitzonderingNiet op de foto maar het bijzonderste
- wat we hebben gezien op de weg was een fietser die in elkaar gezet 2 persoonsbed vervoerde.

De reis tot Probolingo (40km voor de Bromo) gaat goed. We worden vervoerd in een minibus met airco. Het laatste stuk reizen we met een afgeladen auto (19 man en 7 nationaliteiten) zonder airco de bergen in op weg naar ons Hotel “Lava View Lodge” een aparte belevenis, maar we zijn blij als we ’s avonds bij ons Hotel aankomen

Daar aangekomen blijkt dat er iets mis is gegaan met onze reservering. (ze dachten dat we met 2 personen kwamen), en omdat verder alles volgeboekt is slapen we met z’n vieren in een 2 persoons huisje. Omdat het maar voor 1 nacht is, en moe zijn, zijn we al tevreden dat we een bed hebben. Rond een uur of 11 worden voelen we alles een beetje schudden, maar slapen rustig door. Het blijkt een aardbeving te zijn 500km ten westen van ons met een kracht van 7,5. Achteraf best wel even schikken als je dat hoort.

Dag-12

Overzicht Bromo Vulkaan. De (rokende) Bromo vulkaan is eigenlijk een vulkaan in een vulkaan (Caldera). De Caldera Krater met een doorsnee van 10km is een woestijn van lava (zand), waarin zich dus onder andere de Batok en Bromo vulkaan ligt.

’s nachts om 3 uur worden we gewekt om, waar we voor gekomen zijn, het bewonderen van de Bromo bij zonsopkomst. Het is aardig fris en trekken alle kleren aan die we in onze rugzak hebben meegenomen. In klaarstaande Jeeps rijden gaan we op weg naar de kraterrand van de Caldera waar we vanaf een panoramapunt een mooi uitzicht zullen hebben. De weg ernaar toe was erg hobbelig en ging door de Lava woestijn en waarschijnlijk langs ravijnen en afgronden, maar dat konden we niet zien omdat het donker was.

We waren niet de enige die de zonsopkomst wilden zien. Er was een tribune gebouwd die tegen de tijd dat de zon opkwam (05:30) helemaal bezet is met digitale foto toeristen.

Op de achtergrond de actieve Semuri Vulkaan (tevens hoogste berg van Java 3676m)

Na zonsopkomst rijden met de jeep weer door de Lava woestijn richting Bromo Vulkaan

Onderweg mooie panorama vergezichten van het bijna maanachtige landschap

De Jeeps rijden tot 1 km voor de voet van de Bromo vulkaan

Het laatste stuk is ook per paard af te leggen

En tenslotte een 256 treden tellende trap naar de top van de Bromo Vulkaan

De zwavellucht die uit de Krater komt stikt trouwens enorm

De Batok Vulkaan

We hebben ondertussen wel trek gekregen in een ontbijtje en keren weer terug naar het Hotel.

Vanuit ons Hotel nog een laatste blik op Bromo en Batok Vulkaan in de Caldera krater………….

Rugzakken om………

En dan bye, bye Java op naar Bali !

Onderweg weer veel (fanatiek) marcherende school klassen.

De etappe van Bromo naar Lavina was ondanks hij maar 300km was de langste (uiteindelijk 12 uur) en zwaarste (overvolle en overboekte bussen en geen airco)

De reis in het kort:

- In een busje (weer met 19 man) van Bromo naar Probolingo
- Per Touringcar naar Banyuwangi (geen leuke ervaring, bus was 3 uur te laat, airco werkte niet en te weinig zit plaatsen waardoor vele 5 uur moesten staan)
- Met de veerboor naar Gilimanuk
- (het is ondertussen 8 uur ’s avonds en nog geen Hotel geboekt en gevonden) tenslotte met de chauffeur van een taxi busje een afspraak gemaakt dat hij voor ons een mooi Hotel (aan de kust, met zwembad, airco en warm water) vind aan de noordkust van Bali.

Om 10 uur arriveren wij bij ons mooie Hotel Suma.een echt paradijsje !

De ontvangst is (weer) zeer vriendelijk, en na eerst even lekker gegeten en gedronken te hebben is ook deze (vermoeiende) dag tot een mooi eind gekomen.