Gili Air

Dag-18

Vandaag vertrekken we naar Gili-Air. Eén van de 3 Gili Islands.

Hier wachten we in het veerpont wachthuisje van Padangbai.

Omdat we een overtocht met een Fast-Ferry hebben geboekt verwachtte wij een speedboot. Maar het is een omgebouwde Indonesische vrachtboot (Bugis)

Het blijkt een Fast-Ferry, omdat het een directe verbinding van Padangbai naar Gili-Air is. Omdat er geen aanlegsteiger is, worden we met bootjes naar onze veerboot gebracht.

Het is hier niet te zien, maar er staat een stevige bries, en de boot maakt flink slagzij, en het water slaat af en toe flink naar binnen toe. Tijdens de overtocht (die totaal 6 uur duurde) werd er (met acrobatische toeren, omdat de boot flink te keer ging) ook eten geserveerd (nasi uiteraard. Tijdens de overtocht horen we van anderen dat er geen slaapplaats op de eilanden meer te vinden is en we waarschijnlijk op het strand moeten slapen. Wij zijn niet de enige die nog geen Hotel besproken hebben, en omdat het tot nu toe altijd gelukt is een slaapplaats te vinden, maken we ons niet erg druk.

In het (pikke) donker komen we aan bij Gili-Air. Omdat ook hier de boot niet aan de kant kan komen, dobberen we voor de kust. Tot dat we een zoeklicht zien, van een motorbootje die ons naar de kant brengt. Door het water lopend en rugzak om bereiken we Gili-Air. Paard en wagens staan te wachten om de je naar de Hotels/Huisjes te vervoeren.

De chauffeur van de paarden taxi zal ons langs alle Hotels rijden tot dat we een slaapplaats hebben gevonden. Daar zijn we uiteraard erg blij mee. Pas bij het voorlaatste Hotel vinden we een slaapplaats. Alleen zullen we de eerste nacht met z’n vieren in een 2 persoons huisje moeten slapen. Ook al is het ’s avonds laat, we merken dat we hier op een heel speciaal en relaxt eiland zijn aangekomen. Dat komt mede door live Band die in het Regea Hotel tot diep in de nacht Bob Marley loopt te spelen.

Dag-19

Dit zijn de bamboe huisjes. Primitief maar in deze omgeving is luxe geen gemis. Ook alles in het huisje (stoelen, tafel, bed en kast) is van Bamboe gemaakt. De badkamer achter het huisje is gedeeltelijk open. Douchen doe je alleen met koud water (dat erg zout smaakt, dus ook gewoon zeewater kan zijn)

Onze huisjes staan (zoals alle huisjes en hotels op dit eiland) dicht aan de zee

Eten en drinken doe je hier zittend op grote kussens in deze bamboe huisjes, die je hier overal op het eiland vind.

Uitzicht vanaf onze veranda

Mits je je ogen open hebt.

Het strand bestaat grotendeels uit dood koraal. Even het eiland verkennen, omdat het eiland maar 1x1km groot is loop je er in 1 uur omheen.

Volgens ons de kleinste vissersboot ooit

Op de Gili Islands is geen gemotoriseerd verkeer, het vervoer geschiet allemaal met paard en wagen.

De kokosnoten worden ook hier op het eiland voor alle doeleinden gebruikt, later zien we dat er ook de gaten in de weg mee vullen.

Een mooie schelpen boom (ideetje voor thuis?)

Carla koop een mooie kokosnoten armband

Omdat we hier in het noorden van het eiland zitten, zien we vanaf ons strand ‘s morgens rechts de zon vanuit de zee opkomen en ’s avonds links in de zee ondergaan.

’s Avonds een vis barbecue van de hier versgevangen vis. De Baracuda, Silverfish en RedSnappers smaken heerlijk.

Dag-20

Vandaag gaan we een eilanden snorkel tocht doen

Na de zwemvliezen en duikbrillen te hebben gepast, vertrekken we in een “Glass bottom Boat”. Zo kunnen we de vissen en koraal ook mooi zien.

Je blijf je verbazen, een beroepsvisser met een bamboe hengel.

Uitzicht op ons Hotel (met op de achtergrond de vulkanen op Lombok

Snorkelen rond Gili-Trawangan. Michael, snorkelt de zeebodem af op zoek naar een zeemeermin

De kleuren op de onderwater foto’s zijn minder mooi (en fel) dan in werkelijkheid.

Lunchen op Gili-Meno. (Robin neemt uiteraard weer een Noodle Soep)

Een mooi uitzicht ons droom eiland Gili-Air

Voor de kust van Gili-Meno ligt de duikplaats “Turtle Heaven”. Onze snorkel gids duikt een reuzen schilpad op (ze zijn ECHT groot)

Erg mooi maar je wordt toch wel moe van het snorkelen. (omdat we de laatste dagen flink verbrand zijn, en je de hele dag op het water bent is een T-shirt geen overbodige luxe)

Wat wens je nog meer op vakantie: genietend op een tropisch eiland, met een grote koele Bintang

Laatste avond op Gili-Air (balen !) met kampvuur en afscheid concert.

‘s morgens vroeg staat de taxi klaar om ons naar de veerboot te brengen.